Sabtu, 2 Disember 2017

Singgang Daging yang Mudah dan Sedap.

Sungguh mudah. Rebus dan biarkan.. Rasa singgang daging yang memang aummm!


Rasa tak tahu nak cakap apa bila mengingatkan peristiwa tengahari itu. Bakal mak mentua tiba-tiba bergurau manja agar aku masakkan satu jenis masakan nih.. Tu ler.. pasai apa hang dok pi jatuh hati kat anak teruna dia..?! Kan dah terkena...

Mak mentua kata, anak teruna dia si Mamat ni memang suka dengan masakan ni. Kalau tak ada lauk ni mahu tak makan la si Mamat ni.. Jadi dia nak pastikan aku tau menyediakan lauk ni. Tu diaa. Tertelan air liur aku dekat 18 kali mendengarnya.. Tu ler.. pasai apa hang dok pi jatuh hati kat anak teruna dia..?! Kan dah terkena...

Ish Ish Ish.. haru sungguh! Nak belajar kat mana.. Nak belajar dengan sapo.. baik aku lari jer laaa..Huhu. Tiba-tiba belepukkk rasa macam jatuh katil. Ohhh mimpi di siang hari rupanya..

                             

RESEPI DAGING SINGGANG YANG MUDAH DAN SEDAP
oleh Dapur Cempakasari

Bahan-bahan

1 cawan daging lembu - dipotong nipis
4 cawan air
1 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
1/2 inci lengkuas - dihiris nipis
2 biji lada hijau dipotong serong
1 keping asam keping
1 sb ketumbar - ditumbuk kasar
garam dan serbuk perasa secukup rasa 

Cara-cara memasak

Mari kita ke dapur...

Langkah 1
Daging dihiris nipis, dibasuh bersih dan toskan airnya.
 
Langkah 2
Masukkan daging ke dalam periuk dan masukkan air. Masukkan air ikut banyak kuah yang dikehendaki. Buka api dan rebus daging tersebut.
 
Langkah 3
Sediakan asam keping atau asam gelugur, bawang putih hiris, bawang merah hiris, lengkuas hiris dan lada hijau yang dipotong serong.

Mak Hencik guna cili padi. Boleh tukar dengan lada merah atau ada juga kawan-kawan Mak Hencik yang guna cili kering. Basuh bersih cili kering kemudian potong empat atau lima. Kita boleh ambil mana yang sesuai dengan selera kita atau dengan bahan yang sedia ada di dapur kita.  Setiap orang ada cara masing-masing kan..

Langkah 4
Masukkan semua bahan yang dihiris tadi ke dalam periuk rebusan daging.
Masukkan juga garam dan serbuk perasa kalau suka. Kalau tak suka serbuk perasa, tak payah guna. Dan mohon jangan kecam orang yang guna. Dan mohon juga jangan rasa kita lebih pandai atau lebih baik bila tak guna.. Kita ni semua sama sahaja.. ada lebih dan ada  kurang.. Eh eh macam berceramah pula. Haha. Peace!!

Okay, kita rebus dia sampai mendidih.. sampai daging kita empuk. Kalau tak empuk, pandai-pandailah korang tambah air ya.. atau ikut petua petui yang ada.  Ada kata bubuh daun nangka, ada kata bubuh biji kurma. Entahlah. Korang buat macammana?

Langkah 5
Semasa kita mereneh daging tu, kita boleh tumbuk kasar 1 sudu besar biji ketumbar. Guna tenaga sikit-sikit ajer. 

Langkah 6
Masukkan biji ketumbar tadi ke dalam periuk. Biarkan mendidih.

Langkah 7 
Bila daging dah empuk, rasa pun dah cukup masin dan masamnya, bolehlah dimatikan api.
 
                              
Langkah 8
Beginilah rupa singgang daging kita hari ini. Bolehlah ambil pinggan berisi nasi putih dan menikmati hidangan kita hari ini. Paling ngam makan dengan ikan rebus goreng. Sungguh aummmmm.. Jemput semua..

Bismillah..

Tips :
Kalau ada periuk serbaguna atau periuk ajaib tu lagi mudah dan cepat tau.
Masukkan semua benda alah kita tu dalam periuk tu termasuk daging, air, garam, perasa, bawang, lada, asam dan segala.
Tekan butang daging.
Tunggu sampai masak. Terus boleh hidang dan makan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan