Khamis, 4 Januari 2018

Kuih Lompang Lesung Pipit yang mudah dan sedap

Resepi kuih lompang yang menggunakan tepung beras tanpa tepung ubi. Sangat mudah.




Siapa bilang gadis Melayu tak menawan.. tak menarik hati.. tiada memikat..

Gadis Melayu memang menawan, memang menarik hati.. memang memikat.. Apatah lagi yang mempunyai lesung pipit di pipi. Menambahkan manis, menambahkan seri..



Untuk kuih lompang lesung pipit pula, mesti dihiasi dengan kelapa parut untuk menambahkan seri, memikat rasa dan menambah kesedapan. Tanpa kelapa parut, siapalah si kuih lompang...



KUIH LOMPANG LESUNG PIPIT
Oleh Dapur Cempakasari
Sumber resepi : Azie Kitchen

Bahan-bahan

2 cawan tepung beras
*1/2 sudu teh kapur makan
*2 sudu besar air
Bahan bertanda * dicampur sebati kemudian ditapis.

**1/2 cawan gula
**1/2 cawan gula merah
**4 cawan air
Bahan bertanda ** dimasak sehingga gula hancur, sejukkan dan tapis.

1 biji kelapa parut dicampur dengan sedikit garam.

Cara-cara memasak

Jom kita ke dapur




Langkah 1
Di dalam mangkuk adunan, masukkan tepung beras, air gula yang telah disejukkan disukat betul-betul 4 cawan dan air kapur yang telah ditapis.




Kacau sehingga rata. Kemudian tapis. Biarkan dulu.
Kalau guna pengukus tradisional, dah boleh panaskan kukusan tu. Kalau guna pengukus elektrik tak apalah sebab dia terus panas.


Langkah 2
Sapu minyak pada acuan lompang. Susun elok-elok di dalam bekas kukusan. Mak Hencik punya pengukus tu bawahnya tidak rata, jadi Mak Hencik masukkan dalam bekas macam kat atas. Idea sendiri jer, tak payah ikutlah. Hehe



Langkah 3
Tuangkan adunan tepung tadi ke dalam acuan dan terus dikukus. Tuang sampai penuh acuan tau. 



Untuk menghasilkan lubang di tengah kuih lompang, Mak Hencik tidak membalut penutup kukusan dengan kain. Mak Hencik biarkan sahaja tidak berbalut. Mak Hencik letak timer 25 minit.



Langkah 5
Bila dah cukup masa, Mak Hencik pun cepat-cepat membuka tudung pengukus. Takut pula tak jadi kuih lompang ni. Sebabnya banyak air berkumpul di tengah-tengah kuih. Takut tak masak pun ya juga. Maklumlah kali pertama buat kuih ni nih. Tapi nampaknya macam jadi.

Keluarkan kuih lompang dari pengukus.


Langkah 6
Air di tengah kuih tadi Mak Hencik buang. Mak Hencik terbalikkan sikit acuan tu.. terus laju air mengalir keluar. Macam tau-tau sahaja kita tak hendak dia kan. Haha



Langkah 7
Kelapa parut yang digaul garam tadi dikukus sekejap supaya tahan lama, supaya tidak mudah basi. Mak Hencik tak tutup pun masa mengukus tadi, terbuka jer dia. Suka agaknya bersauna di dalam pengukus. Pastu keluarkan dari pengukus dan sedia untuk menemani si kuih lompang lesung pipit.





Langkah 8
Bila kuih lompang sudah sejuk, bolehlah dikeluarkan dari acuan. Mmm.. cantik bentuknya. Tak sangka jadi juga kuih lompang Mak Hencik nih. Sukanya. Akhir sekali, Bubuhlah kelapa parut di atasnya atau disalut badannya pun boleh. Mana-manalah yang korang suka..

Bolehlah menjamu selera. Jom makan kawan-kawan..

Bismillah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan