Rabu, 28 Februari 2018

Sotong Rebus Ketuk Serai Sepuluh Minit Siap

Saya ada pengalaman memakai cincin sotong semasa kecil dahulu. Saya makan perlahan-lahan sehingga semua orang beredar dari meja hidangan. Saya ada strategi sendiri.. 😀😀


Sotong tu sengaja disimpan khas untuk disarung ke jari. 😂😂  Bila abah, abang, kakak, adik dan mek sudah tiada di dapur, saya pun akan menyarungkan cincin sotong tersebut di semua jari kanan saya. Sambil itu mata saya mengerling kiri dan kanan untuk menastikan keadaan adalah dalam keadaan tenang dan selamat. Kalau adik-beradik nampak, mereka akan gelak dan menyindir. Nanti malu pula..


Apabila nasi di dalam pinggan sudah habis, saya akan hirup kuahnya dengan pinggan. Enaknya rasa kuah sotong segar. Lepas tu saya akan makan cincin-cincin tersebut satu persatu. Perasaan berbaur pula masa itu.. nak makan ke.. atau nak pakai.. 😂😂


SOTONG REBUS KETUK SERAI
Oleh Dapur Cempakasari

Bahan-bahan

7 ekor sotong saiz sedang - dipotong 3 atau 4
1/2 biji bawang merah besar - dihiris nipis
1/2 sudu kecil lada hitam - ditumbuk
1 batang serai  diketuk
3 cawan air
1 keping asam gelugur
1 1/2 sudu kecil garam atau secukupnya
1 1/2 sudu kecil gula atau secukupnya
1/2 sudu kecil serbuk perasa - jika suka

Cara-cara membuatnya

Jomler



Tumbuk lada hitam sehingga lumat


Ambil periuk, masukkan air, bawang merah hiris, serai, lada hitam tumbuk dan asam gelugur. Buka api.

Masukkan semua bahan perasa seperti garam, gula dan serbuk perasa. Biarkan sehingga mendidih.


Apabila sudah mendidih, masukkan sotong. Kacau seketika.


Biarkan sotong mereneh seketika. Masa ni bolehlah rasa asam garamnya.


Kalau dah cukup masam, boleh keluarkan asam gelugur. Kalau terlebih masam tak sedap pula. Tapi kalau masamnya biasa-biasa sahaja, boleh biarkan jer dia bermastautin dalam periuk tu. 👌👌

Apabila sudah sedap rasanya, bolehlah tutup api.


Mana mangkuk hidangan? Hihi sudah boleh masukkan ke dalam mangkuk hidangan sekarang dan tangkap gambar. Kahkahkah.

Jemput makan kawan-kawan semua..

Bismillah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan