Sabtu, 12 Mei 2018

Kek Pisang Sukatan Cawan yang Sangat Gebu

9 Mei 2018 adalah PRU14. Dari petang dok tercongok depan tv nak dengar keputusan mengundi. Telefon yang berada di tangan dah berapa kali dah kena cas namun sampai jam 12 malam pun tak sampai separuh keputusan diumumkan. Sabor jer laa.

Pukul 4 pagi barulah tidur apabila ksu umumkan cuti umum 2 hari. Pakatan Harapan menjadi pilihan rakyat dengan majoriti mudah meranapkan dominasi Barisan Nasional selama 60 tahun.

Tun Dr Mahathir @ Tun M yang merupakan perdana menteri ke 4 di bawah BN kini dilantik sebagai PM yang ke 7 di bawah PH, pada usia 93 tahun, bagi kali kedua. Tahniah Tun.

Apa kena mengena dengan kek pisang ni? Hari ni hari cuti umum kedua, kepala dah tak ting tong dah. Jadi bolehlah godek kek pisang. Kalau tak petang-petang gini Mak Hencik buat taik mata la pulak...


Mak Hencik guna loyang 9" X 9". Kalau guna loyang 10" X 10"nipis sikit kot, tapi masih ok rasanya. 



KEK PISANG SUKATAN CAWAN YANG SANGAT GEBU
Oleh Dapur Cempakasari

Bahan-bahan

1 cawan pisang yang sudah dilenyek
3 biji telur gred A
3/4 cawan gula kastor
1/4 gula perang atau 2 sudu besar susu pekat manis
1 sudu besar ovalette
1/2 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil esen pisang atau esen vanilla
*2 cawan tepung gandum
*1 sudu kecil baking powder
*1 sudu kecil soda bikarbonat
Bahan bertanda * diayak
1 cawan minyak masak 

Cara-cara membuatnya

jom kita membaking...!



Langkah pertama mestilah kita lenyek pisang sehingga hancur. Takkan lah nak bubuh sebijik-sebijik, ya dak.. Secawan jer tau jangan lebih. 

Buat kek pisang ni kena jadi bakhil pisang. Kalau jadi pemurah pisang, nanti kek pisang kita akan jadi lembik. Senang cerita.. tak jadi ler nanti..



Di dalam bekas yang sesuai, masukkan telur, gula, garam dan ovalette serta esen vanila. Putar sehingga kembang.

Bila sudah kembang, masukkan pisang dan esen pisang. Putar lagi sehingga sebati.



Kemudian masukkan tepung yang sudah diayak dengan baking powder dan soda bikarbonat sedikit demi sedikit. Putar lagi sehingga sebati.



Akhir sekali masukkan minyak masak dan putar lagi sehingga rata. Bila sudah rata, ketepikan dulu. Kita ambil loyang yang sesuai dan sapu mentega di bawahnya dan alas dengan kertas masakan untuk memudahkan kita keluarkan kek pisang gebus nanti.



Masa ni boleh panaskan oven 180 C selama 10 minit.

Lepas tu bolehlah tuang perlahan-lahan ke dalam loyang. Kalau nak buat belang-belang pun boleh. Bahagikan saja kepada 2 atau tiga bekas dan masukkan warna yang digemari. Warna merah untuk parti Peribumi, hijau untuk PAS dan biru untuk BN. Hihihi. Ok nak tambah warna jingga pun boleh, untuk Amanah. 




Akhir sekali letakkan hirisan pisang sebagai hiasan. Tapi susahlah nak potong kalau letak pisang hiris tu. Kepada penggemar kek yang garing, takyahlah letakkan pisang hiris tu sebab dia tak garing kat bawah tu. Alahaiiii suka hati, ikut selera masing-masinglah ya, Selera tak samo...



Masukkan ke dalam oven 180 C selama 25 minit, atau ikut ragam oven masing-masing.


Kemenjadian kek pisang kita semasa ku mengintai di jendela oven. 😱😱

Jangan dok gatal tangan pergi buka oven tu pula ya, nanti bantat kek kita tu kerana suhu panas telah menurun. Bawak-bawak bersabar dan bertenang.


Setelah berbunyi ting! barulah boleh dibuka oven canggih kita tu. Kena puji oven kita tuuu supaya dia berkhidmat dengan baik. Hihi. Cucuk dengan pencucuk, tengok masak ke tak. Kalau dah licin tu masaklah. kalau kat pencucuk tu masih ada tanda basah atau tepung basah yang melekat, kena masukkan semula ke dalam ovenlah kan. Dah tak masak, nanti tak boleh makan pulakk.
Tapi oven tua Mak Hencik masih ok, dan kek pisang tu telah masak dengan elok dan sempurna..

So, bolehlah kita sajikan untuk minum petang. Jom makan.

Bismillah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan