Isnin, 27 November 2017

Kek Cawan Karot Cheese yang Sedap dan Gebu

Tak menyesal mencuba.. mudah, sedap dan gebu-gebas!


Mak Hencik tengok kartun dalam tv, si bunny sangat suka makan karot. Mak Hencik tengok ramai pulak orang yang berkongsi makan makanan kegemaran si bunny ni.. 

Dimasukkan dalam sayur lemak.. boleh digoreng.. boleh dibuat kuih.. boleh dijadikan isi sebelum dilipat-lipat dan digulung.. Macam-macam kegunaan kau ni karot! Mak Hencik kagum dengan hang nih. Banyak kegunaan.. Banyak manfaat. 

Katanya boleh mencerahkan biji mata kalau banyak makan ni sebab dia ada vitamin A. Yang terkini Mak Hencik baca ia dapat membantu mengurangkan kanser. lagi satu karot ni boleh mengurangkan tahap kolestrol dalam jantung, mengurangkan risiko stroke, mencantikkan kulit dan anti penuaan. Eh eh banyak pula faedah kamu ya si karot! Gigi pun boleh jadi cantik dengan amalan makan karot. Kamu banyak bagus!!

Tapi... tapi.. tapi...  Mak Hencik tak makan karot.. Mak Hencik makan lobak merah..

Hihihi


Resepi Kek Karot Cheese Cawan
oleh Dapur Cempakasari
resepi asal Nuriz Ibrahim

Bahan-bahan

250g mentega
1 1/2 cwn gula halus
4 biji telur 
1 st esen vanila
2 cawan tepung naik sendiri
(kalau tiada tepung naik sendiri, campurkan 2 cawan tepung gandum dengan 1 st soda bikarbonat dan 1 st baking powder. Kemudian ayak)
1 cwn walnut 
2 1/2 cawan karot yang diparut
1 1/2 st serbuk kayu manis - mak Hencik tak letak.
secubit garam

Cara-cara membuatnya

Jom ler kita buat sama-sama... 


Langkah 1
Di dalam mangkuk adunan, masukkan mentega dan gula halus. Pukul sehingga kembang. Mesti sampai kembang ya. Kembang setaman ke kembang sekampung ke sedaerah ke.. terpulang..


Langkah 2
Apabila sudah kembang, masukkan telur sebiji demi sebiji dan putar. Telur tu opkoslah dipecahkan dahulu yea.. Putih dan kuning sekali arung masuk. 

Masukkan juga esen vanila dan sedikit garam. Putar lagi sampai kembang.


Langkah 3
Masukkan tepung sedikit demi sedikit, sambil diputar perlahan. Putar sampai rata.


Langkah 4
Apabila adunan sudah rata, masukkan walnut yang diramas sedikit. Kacau menggunakan sudip. Mak Hencik gunakan sudip kayu yang berusia belasan tahun dah. Sama usia dengan anak Mak Hencik yang tingkatan 1.


Langkah 5
Pastu masukkan karot yang diparut. Kacau lagi sehingga sebati.


Langkah 6
Gitulah rupa adunan kek karot kita. Berurat-urat dengan parutan karot. Perghhh. Harap-harap jadi eloklah kek karot Mak Hencik nih. Doakan ya.. Kenang daku dalam doamu..


Langkah 7

a. Sementara kita nak cedok-mencedok ni, kita boleh mula panaskan oven. 180 selama 10 minit.

b. Sediakan cawan kek yang diinginkan. Bolehlah cedok adunan kek dan masukkan ke dalam cawan kek. Masukkan 3/4 penuh sahaja. Kalau bubuh penuh takut nanti kek akan melimpah keluar apabila kembang. Mak Hencik guna scoop eskrem jer.


Langkah 8
Masukkan kek cawan karot kita ke dalam oven selama 25 minit, ikut ragam oven masing-masing. Oven hangpa, hangpa lebih tau noooo...


Langkah 9
Ini kejadian kek cawan karot kita selepas 15 minit. Nampak macam nak jadi jer ni.. Aamiin..



Langkah 10
Kek cawan karot kita yang sudah masak. Canner Mak Hencik tau? Hihihi. Tadi Mak Hencik sudah cucuk dengan mata  pisau. Licin jer dia bila ditarik. Hurmmmm.. jadi jugak kek cawan Mak Hencik ni. Syukur.. syukur.. Alhamdulillah..



Langkah 11
Sediakan topping cheese.
Putar 250g cream cheese, 1 sb mentega dan 1/2 cawan susu pekat manis. Korang rasalah dulu. Kalau nak manis, tambahlah sedikit lagi susu pekat tu ya. kalau dah secukup rasa sedap, bolehlah mula menghias kek cawan karot kita.

Kalau nak berwarna warni, asingkan adunan dan bubuh pewarna yang dikehendaki.


Langkah 12
Anak Mak Hencik yang tingkatan 1 tu tolong hiaskan dengan adunan cheese. Tapi nampak kosong jer. Mak hencik suruh tambah warna sikit. Biar nampak seri.. seri dewi malam...


  Walaupun tak menarik mana, nampak lebih berseri.


Langkah 13
Pestaim decorate cup cake.. Takpo lah anak. janji dapek dimakan, sodap rasonya eyyy. Jemput, jemput semua..


Bismillah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan